1947. május 12-én a LIFE magazin a hét fotójaként egy teljes oldalt szentelt egy kezdő fotográfus, Robert Wiles megindító fotójának. A kép több szempontból is különleges – legfőképpen azért, mert közel hét évtizeddel később is a leghíresebb öngyilkosságot ábrázoló portréként tartják számon. A valószínűtlennek tűnő fotó a következő képaláírással jelent meg a magazinban: „Az Empire State Building lábánál Evelyn McHale holtteste nyugszik, mintha egy furcsa ravatalon feküdne, a teste egy autó tetejébe csapódott.”
Fotó: Robert C. Wiles: The most beautiful suicide, May 1, 1947 © Robert Wiles
A kép születésének körülményei
1947. április 30-án Evelyn vonattal utazott New Yorkból Eastonba, hogy együtt ünnepelhesse vőlegényével 24. születésnapját. Másnap reggel Barry kikísérte menyasszonyát az állomásra, 7-kor indult vissza a vonat a New York-i Penn Stationre.
Soha nem fogjuk megtudni, hogy mi járhatott Evelyn fejében az alatt a közel 66 perces út alatt, amíg Eastonból visszament New Yorkba. Érkezését követően kivett egy szobát a Governor Clinton Hotelben, ahol búcsúlevelet írt, majd vett egy jegyet az Empire State Building 86. emeleti kilátó teraszára.
10.40 körül egy helyi járőr, aki a 34. utca és az 5. sugárút kereszteződésében irányította a forgalmat észrevett egy fehér sálat, ami az épület felső szintjénél lebegett. Néhány pillanattal később hallotta meg a csattanást és látta, ahogy gyülekezni kezd tőle nem messze a tömeg. Evelyn egy limuzinra esett.
A fiatal fotós, Robert C. Wiles éppen az utca túloldalán ácsorgott, amikor felfigyelt a zűrzavarra, majd a helyszínre rohant és néhány képet készített a tragédiáról. Csupán néhány perccel az esés után készült a kép, de a 320 méteres zuhanás ellenére a test viszonylag sértetlen állapotban volt. Az autó teteje behorpadt ugyan, tökéletesen felvéve a test alakját, mégis úgy néz ki, mintha a lemez csak körbeölelné őt. A lány arcvonásai békésnek tűnnek, nyugodtnak. Aki egyszer látta a fotót, soha nem felejti. Hogyan lehet egy halott nőt ábrázoló fénykép ennyire gazdag, vizuálisan ennyire lenyűgöző. Ez az alkotás inspirálta Andy Warhol Death and Disaster sorozatának Suicide című képét.
De nem ő volt az egyetlen, aki ihletet merített a fotóból. A Machines Of Loving Grace albumborítóját szintén a lány fotója alapján készült.
Fotó: Andy Warhol: Suicide (Fallen Body), 1962-67
Mi állhatott Evelyn tettének hátterébe?
Később Frank Murray detektív megtalálta a 86. emeleti kilátó teraszon a lány ballonkabátját, egy családi fotókat tartalmazó neszesszert és egy kis könyvecskét, ami egy búcsúlevelet tartalmazott. Evelyn utolsó levele így hangzott:
„Nem szeretném, ha bárki a családomból vagy a családon kívül látná a testemet. Kérem, hamvasszanak el. Könyörgöm önnek és a családomnak is, hogy ne tartsanak megemlékezést a tiszteletemre. A vőlegényemmel júniusban házasodtunk volna össze. Nem gondolom, hogy bárkinek is jó felesége lettem volna. Jobban jár majd nélkülem. Kérem, mondják meg az apámnak, hogy túl sok tulajdonságát örököltem az anyámtól.” (Nem sokkal Evelyn születése után Helen elhagyta a családját. Miután a szülők szétváltak, a gyerekek felügyeleti jogát az apa kapta meg.)
Forrás, fotók: maimanohaz.blog.hu; codex99.com; life.time.com