Sokan úgy gondolják, hogy elmennek a boltba, megvesznek egy százezer forintos fényképezőgépet a kitoptikával, aztán már mehetnek is esküvőket fényképezni. És mivel elég sok „hétköznapi embernek” ilyen, vagy ehhez hasonló elképzelés él a tudatában, ezért nem is kell azon csodálkozni, hogy úgy gondolják, túlárazottan dolgoznak a profik. Pedig ez nem így van!

A profi fotós éveket töltött tanulással, tapasztalatszerzéssel, fotós felszerelését kívül-belül úgy ismeri, mint a tenyerét, így a fotózáson nem a gép beállításaival kell bíbelődnie, nem kell kapkodnia, hogy egy-egy beállítást hogyan valósítson meg, mert ezek kvázi „automatikusan jönnek”. Közben folyamatosan képzi, továbbképzi magát, fejleszti művészeti és műszaki, technikai tudását.

A profi fotós munkájának gyümölcsére, azaz a felvételekre, mindig lehet számítani. Ha esik, ha fúj, ha eljön a világvége, a munkáját akkor is elvégzi, a kért képeket leadja a tőle elvárt lehető legjobb minőségben. Ennek az alapja egyrészt a szakmai becsület, másrészt a megbízható, akár több tartalékkal is bíró felszerelés (van, aki három fényképezőgéppel és tucat objektívvel indul el dolgozni).

A profi fotós – már eleve a tapasztalatából eredően – sokkal kreatívabb, más a látásmódja, mint egy hétköznapi embernek. Olyan felvételeket is készít(het) rólad, amilyet még korábban soha, sehol nem láttál, kihozza belőletek a legjobbat. Ha pedig van konkrét elképzelésed, akkor ő azt pillanatok alatt megvalósítja.

A profi fotós tudja kezelni az embereket, úgy pozícionál, úgy dirigál, hogy azt szinte észre sem veszed. Tudja, hogyan és hová állítsa a násznépet a csoportképen; úgy elvegyül a vendégek között, hogy észre sem veszed, megfeledkezel róla, így a legtermészetesebb, legszebb „elkapott” fotókat készítheti rólad és az ismerőseidről.

Lássuk a részleteket: az esküvőfotós napja gyakran kora reggeltől késő estig/késő éjszakáig tart úgy, hogy közben alig eszik-iszik valamit, hiszen dolgozni megy, és azért kapja a pénzt, hogy minden pillanatot megörökítsen. A fotós elmegy a helyszínekre, bejárja azokat, felméri a terepet, hogy hol milyenek a fények, kell-e, s ha igen, milyen lámpákat, vakukat vigyen magával, hová telepítse azokat. Felméri a terepet azért is, hogy a kreatívfotózást össze tudja állítani, mert nem mindig van idő/pénz/lehetőség arra, hogy a párral egy külön helyszínre látogassanak.

Ha a profi fotós fő fényképezőgépe, vagy objektívje munka közben tönkremegy, akkor sem áll le a folyamat, hiszen máris előveszi a másodvázat és/vagy optikát. Ha a memóriakártya bemondja az unalmast, akkor sincs gond, hiszen a fotós párhuzamosan két kártyával dolgozik, s közben (míg a többiek mondjuk ebédelnek) az adatok mentéséről is gondoskodik. A fotós felszerelése alsó hangon is több millió forintot ér, hiszen a legjobb minőségű, a legtartósabb, a legjobb eredményt nyújtó, professzionális gépekkel, objektívekkel dolgozik.

A fotós munkájának a képek elkészítésével nincs vége, hiszen még fel kell dolgoznia, retusálnia kell a nyersképeket, ami szintén többnapos elfoglaltságot jelent. El kell készítenie a papírnyomatokat, a fotókönyveket, a nagy nyomatokat – ezeket kellően csomagolnia kell. Tehát, ha egy profi esküvőfotóst „bérelsz”, azt nem egy napra, hanem körülbelül egy hétre teszed.