Siményi Gergellyel a profession.hu beszélgetett a fotós szakmáról. A profi fényképész és tanár szerint, egy fotós vállalkozás elindításához szükséges ez a végzettség, kell, hogy legyen róla hivatalos papírja. Siményi Gergely ajánlja minden leendő fotósnak, mielőtt fotósnak kiáltaná ki magát, üljön be egy mérvadó iskola padjába. A fotózás a legtöbb ember fejében vonzó, szexi dolog, igazi sikerszakma, találkozik benne a művészet, a technika, a vizualitás, a szép feladatok, a különleges helyszínek, a híres emberek, és így tovább. Ám érkeznek úgy a fotós képzésekre, hogy csak a papír kell nekik, mert azt hiszik, elég egy drága fényképezőgép a jó fotóhoz. De nem elég. A fotózás egy művészi, kreatív munka, de ugyanakkor egy szakma is, amit meg kell tanulni. És sokan megriadnak, amikor kiderül, hogy matematikát, fizikát és kémiát is kell tanulni a művészeti tárgyak mellett.

A szakember szerint a képzés csak egy alap, ehhez még rengeteg gyakorlatra van szükség. És minden nap tanulni kell. Aki tehetségesebb, az hamarabb válik jó szakemberré. Véleménye szerint a tematikus gyorstalpalókkal az a baj, hogyha valaki mondjuk esküvőkre szeretne specializálódni azt gondolja, elmegy egy ilyen képzésre, és kész. De ezt a szakmát nem lehet csak egy részterületre vonatkozóan megtanulni. Majd az általános képzés után érdemes szakosodni, és ráfeküdni a gyakorlatra.

Arra, hogy kinek érdemes fotósnak állnia, kinek ideális szakma ez a következőket válaszolta: "A képet nem a fényképezőgép készíti, hanem az ember.Ezért azoknak ajánlom a fotózást, akik komoly technikai és vizuális művészeti érdeklődéssel bírnak. Ez utóbbit bárki könnyen eldöntheti magáról, csak számolja össze, hogy az utóbbi egy évben hány kiállításon volt vagy hány művészfilmet nézett meg. Ha csak nézegeti például az Instagramon a technikailag eltorzított, szűrőkkel lebutított vagy éppen sablonosan hatásvadász képeket, azt nem ide sorolnám. Tudni kell kreatívan gondolkodni, ami azt feltételezi, hogy a világ megszokott jelenségeit képesek legyünk más aspektusból meglátni. Mondok egy példát: rajzoljunk le egy házat és egy fát. Ha egymás mellé rajzoljuk őket, az nem vall nagyon különleges látásmódra. De ha mondjuk, a ház ablakában tükröződik egy fa, akkor van értelme kipróbálni magunkat. Emellett fontos még a technika iránti nyitottság, nem mellékes a jó fizikai erőnlét, illetve a hosszú távú munkalehetőségek érdekében hasznos rendelkeznünk empátiával, jó kommunikációs képességekkel és precizitással is."

Hogyan keres ma egy fotós?

"Először is, ha valaki tehetséges fotós, szakmai alázattal megszerezte a képesítését, és nem sajnálja az idejét a mindennapos gyakorlásra, akkor biztosan lesz munkája. Az más kérdés, hogy meg is tud-e élni belőle. Ugyanis létezik művészfotózás, amikor saját elgondolásból és stílus alapján alkotunk képeket, és ott van az alkalmazott fotózás, amikor a megrendelő kérésére, adott brief alapján fotózunk. Sokan elfelejtik ezt előre felmérni. És rengeteg a fotós. Hogy ki kapja a munkákat, azt a gyorsaság, a pontosság, a minőség és a már említett különleges látásmód határozza meg – na, meg persze az ár is. A pályakezdő fotósok keresete elég kiszámíthatatlan, mert lehet, hogy hónapokig nem lesz munkájuk, és csak fél - egy év után indul be. Sokszor az egyik munka hozza a másikat, ha jól sikerül. Nagyon változó ez. Azt javaslom mindenkinek, hogy kezdőként legyen mindenképpen egy másik, fix bevételi forrása is. Aztán ha már vannak állandó megbízások, akkor át lehet állni csak erre a tevékenységre. A komolyabb rendezvények, például az esküvők, a céges fotózások, vagy az arculati munkák - mondjuk, újságok címlapfotói, honlapok, reklámfotózás - megbízásaiból havi 300-600 ezer, de komolyabb ismertség és profi felszerelés mellett akár 1 millió forint közeli bevétel is összejöhet. És ne feledkezzünk meg a filmiparról és reklámfilmekről sem!"

Forrás: fotoapparat.hu; profession.hu; képek: pixabay.com